Bali

Vandaag een keer geen huidverzorging of make-up maar mijn reiservaring naar het mooie Bali. Dit eiland stond al een hele tijd op mijn (zeer lange) ‘reislijst’ om eens te bezoeken. Deze zomer was het zo ver en ben ik samen met vriendlief voor ruim twee en een halve week vertrokken naar Bali. Vandaag vertel ik je over mijn ervaring.

Voorafgaand aan onze reis aan Bali hebben we bekeken welke plaatsen en bezienswaardigheden we sowieso wilden zien. Aan de hand hiervan hebben we een lijstje gemaakt en een voor ons fijne volgorde. Na twee lange vluchten, kwamen we aan in Bali. Vanwege de lange vliegreis zou ik aanraden minimaal twee en een halve week uit te trekken voor een reis naar Bali. Bij aankomst op het vliegveld hebben wij gebruik gemaakt van Grab. Dit is een app vergelijkbaar met Uber, waarmee je heel makkelijk een taxi kan bestellen. Voordeel van Grab is dat je direct ziet wat de taxirit gaat kosten. Voor de controlefreaks onder ons (yo!) werkt dit heel fijn. Vanaf het vliegveld zijn we vertrokken naar Seminyak. Dit was ongeveer een uurtje in de taxi. Het hotel waar we hier gingen verblijven hebben wij in Nederland geboekt. Persoonlijk vind ik het prettig dat je bij aankomst gelijk een hotel hebt, waar je heen gaat. De rest van onze verblijven in Bali hebben wij ter plekke geboekt. In Seminyak hebben wij een dagje aan het strand gelegen, winkeltjes bezocht en genoten van ons prachtige hotel.

Na een paar dagen bijkomen in Seminyak hebben wij een Grab taxi genomen naar Ubud. Hier kan je prachtige rijstenvelden en rijstterrassen bekijken. Hier hadden we helaas niet heel lekker weer, bewolkt en wat regenachtig. Dat mocht de pret niet drukken! We hebben in Ubud een bezoek gebracht aan de Tegalalang Rice Terrace. We waren hier helaas niet op het juiste moment in het jaar, want veel rijst was al geoogst waardoor de normaal zo groene rijstvelden iets minder groen waren. Maar alsnog prachtig om eens te zien. Het centrum van Ubud vond ik verrassend leuk, ‘Instagram waardige’ eettentjes en een aantal leuke winkeltjes. Aanrader is om in Ubud nog de Campuhan Ridge walk te lopen. Dit is een mooie wandeling met een prachtig uitzicht op de rijstvelden. Ook voor de minder sportieve mensen onder ons is deze wandeling prima te doen. Je hoeft hier geen entree te betalen. In Ubud hebben wij alle dagen een scooter gehuurd via het hotel om al het moois te bekijken. In onze ogen echt een must om ook onderweg te genieten van de mooie omgeving. In ons hotel in Ubud zat een spa waar ik besloot om een Balinese massage uit te proberen. En wauw, beste massage die ik ooit heb gehad! Na afloop voelde ik me herboren. Zeker een aanrader om tijdens je reis in Bali een massage te nemen. Om verder te reizen kan je bij bijna alle hotels aan de receptie doorgeven wat je volgende bestemming is en regelen zij vervoer voor je.

De volgende bestemming: Gili Trawangan. Een stukje paradijs op aarde. Hier vind je witte stranden en prachtig blauw water. Heerlijk om na Ubud een paar dagen heerlijk te niksen op het strand. De boottocht na dit eiland toe was…uh, hoe zal ik het noemen, behoorlijk heftig. Neem zeker weten van te voren een pilletje tegen zeeziekte in als je hier wel eens last van hebt, want je vliegt letterlijk alle kanten op. Al het moois op het eiland maakte dit echter helemaal goed. Op het eiland zijn de enige vervoersmiddelen paard met wagen of de fiets. Wij verbleven in een mega schattig huisje op Coconut Garden Resort. Een kleinschalig resort met ongeveer tien huisjes rondom een zwembad. Voor ons een oase van rust op het toch wel behoorlijk toeristische Gili Trawangan. Hier kon je ook fietsen huren om je over het eiland te verplaatsen. In ongeveer een uur tijd, kan je het hele eiland rondfietsen. De dagen op Gili Trawangan hebben we heerlijk kunnen uitrusten.

Na onze eerste eilandervaring hadden we de smaak te pakken en wilden wij graag naar Nusa Lembongan. Om hier te komen zijn wij eerst naar Sanur gereisd, hebben we hier een nachtje geslapen en direct in het hotel de boottickets geregeld voor de volgende dag. Vanaf de haven van Sanur is het slechts 30 minuten op de boot. Vergeleken met de boottocht naar Gili Trawangan was deze boottocht een verademing. Nusa Lembongan was bij aankomst een stuk rustiger dan Gili Trawangan maar zeker niet minder mooi. Het zeewater is minder blauw maar heeft wel mooi zand en zeker zijn eigen charme. Met een klein wagentje werden we naar ons verblijf Mimpi Cottages gebracht. Dit verblijf en de naastgelegen Warung (klein restaurant) wordt gerund door een Indonesische familie. Het voelde alsof je onderdeel was van het gezin. Als we naar de haven moesten, brachten ze ons achterop de scooter er gratis heen en ze hebben scooters voor ons geregeld. Misschien niet de meest luxe optie op Nusa Lembongan maar wel een bijzonder, fijn en betaalbaar verblijf dicht bij het mooiste strand van Nusa Lembongan: Dream Beach.

Tijdens onze dagen op Nusa Lembongan zijn we één dag naar Nusa Penida geweest. En wauw, wat vind je hier prachtige natuur! Bij aankomst in de haven, kan je een scooter huren voor een dag. Deze heb je zeker nodig, omdat de mooie plekken best ver uit elkaar liggen. Mooiste plekjes op Nusa Penida vond ik: Pulau Seribu viewpoint en Kelingking viewpoint. Echt prachtige plekken die je naar mijn inziens bezocht moet hebben als je naar Bali gaat. Op internet las ik dat Nusa Penida minder ontwikkelt zou zijn dan Nusa Lembongan en je om deze reden beter op Nusa Lembongan kan verblijven. Ik vond dit echter niet het geval en ik zou dus zeker aanraden om op Nusa Penida te verblijven.

We sloten onze reis af in Sanur. Hier hebben we nog een laatste dagje aan het strand gelegen en wat winkeltjes bezocht op zoek naar een mooi souvenir (en gevonden! Zie Instagram). Wij hebben ontzettend genoten van onze reis door Bali. De lieve mensen, de mooie natuur, prachtige eilanden met uitkijkpunten waar je u tegen zegt en het lekkere eten. Op Bali zelf krijg je ontzettend veel waar voor je geld. Ik kijk met heel veel plezier terug op onze reis naar Bali.